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<없으나 있는: 너머>, 2019, 혼합재료, 1200x1000x200cm이내 설치
Non-existent but Existent: Behind, 2019, Mixed media, Max.1200x1000x200cm

없으나 있는: 너머 (Non-existent but Existent: Behind )

송성진 (SONG Sungjin)


오디오가이드(Audio Guide)

작가약력

송성진은 부산에서 태어나 부산대학교 미술학과 및 동대학원 과정을 마쳤다. 작가는 사진, 영상, 설치를 통해 장소와 관계된 현대사회의 모습과 문제점 등을 다양한 관점으로 풀어낸다. 2016년 독일 베를린의 퀸스틀러 하우스 베타니엔(Künstlerhaus Bethanien) 레지던시 프로그램에 참여하였고, 현재 경기창작센터의 입주작가로 활동하고 있다.

Song sungjin was born in 1974 in Busan, lives and works in Busan. He finished doctorate degree in 2014 and has MA in 2003, and BA in 2001 in Art from Busan University. The artist articulates problems and issues relevant to place of the contemporary society from the various perspectives through photography, video, and installation. He participated in Künstlerhaus Bethanienin 2016 and currently in Gyeonggi Creative Center as artist-in-resident.


작가 및 작품소개

부산을 터전으로 국내외에서 활발한 활동을 펼치고 있는 송성진은 사진, 영상, 설치 등 다양한 매체를 통해 우리의 일상과 그 장소로서의 환경에 관한 이야기를 주로 다룬다. 작가는 미얀마, 캄보디아, 대만, 독일, 일본 등 자신이 머물고 있는 그곳이 어디든, 스스로가 실제 존재하는 바로 그 장소에 관심을 기울이며, 그 장소와 관계된 평범한 사람들의 일상적 모습과 소소한 이야기들을 도시개발, 이주, 난민, 환경오염, 생태변화 등 현대 사회가 고민하고 있는 거대 주제의 관점으로 풀어낸다.

다대포 해변의 서쪽으로 가면 인적이 드문 한쪽에 작품 <없으나 있는: 너머>가 자리 잡고 있다. 주변보다 지면이 낮은 지형에 재활용품으로 만들어진 오브제들과 함께 중앙에 자리한 TV에서는 환경에 관련한 뉴스와 영상들이 재생되고 있다. 그리고 주변에는 영상이 내장된 10여 개 파이프가 풀숲 곳곳에 배치되어 마치 땅속을 잠망경을 통해 보는듯한 형태로 작품을 관람 할 수 있다. 영상은 여러 매체를 통해 다루어졌던 참혹한 사건들과 이제는 ‘폐기’ 혹은 ‘은폐’라는 방식을 통해 우리의 기억 속에만 희미하게 자리 잡은 것들이다. 작가는 땅과 자연이라는 원초적인 개념으로 돌아가 인간이 살아가는데 있어 외면하거나 은폐 하는 것들을 다시 수면위로 올리고 우리가 밟고 살아가는 이 땅이 우리에게 어떠한 것인지 다시 한번 생각하게 한다.

The artist has continued to examine on ‘migration and habitat’ as theme for a long time and focused on the transformation of implication in the places according to the close relation between social, environmental phenomena and forms of habitation. Posture: Hang On Project presented at 2017 Pakistan Karachi Biennale, for example, he took motif from series of incidents in which Syrian refugees had suffered while they lost places to go and attempted to cross over the national borders. 1 pyeong House Between Tides (2018) is his most well known piece and also a piece he inspired from his visit to Rohingya refugees camp in Bangladesh. With this piece, he was nominated for Gyeonggi Culture Foundation’s ‘New Collective & New Change-Curatorial Art Project’ and awarded an exhibition at Daebu-do, Korea. Through recent exhibition, Busan: It was Then and it is Now (2019) at Busan F1963 Sukdang Hall, he showed video inatallation that traced Historic Downtown area’s historical and topological change.



If you walk to the westside of Dadaepo Beach, there lies Non-existent but Existent: Behind on a land lower than its surroundings where men are scarce. The work plays videos of news on environment from a TV in its center along with objects made with recycled material. Also there are more than ten pipes with video in them laid out in the bushes near by from which you feel as if you are looking into underneath the ground with periscope. What these videos show are the things vaguely remained in the corner of our memories due to they are either ‘disposed’ or ‘concealed’ though they are in fact frightening incidents had received full media attention once. The artist goes back to basic concept of land and the nature to stir up again on to the surface of the water the issues that we once either ignored or concealed from our lives and to recall us what it means to us that the land we are living on.